Σάββατο 21 Ιουλίου 2018  
radio image
Now On Air (12:00 - 14:00)
Διονύσης Μπάστας
World Music.
Τρίτη, 12 Ιουνίου 2018

Νίκος Κοκάλας (Λιμενάρχης Ζακύνθου)

Νίκος Κοκάλας
Νίκος Κοκάλας
Λιμενάρχης Ζακύνθου

«Δεν μπορώ να ξέρω πότε έγινε η λήψη της συγκεκριμένης φωτογραφίας που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα therpesident.gr, όμως την ίδια ημέρα που ενημερωθήκαμε για το άρθρο, πήγαμε και ελέγξαμε το επίμαχο σημείο, δηλαδή την θέση «Καμάρες Κερίου». Στον κόλπο του Λαγανά διαθέτουμε μόνιμα ένα άτομο που ελέγχει, πέντε ημέρες την εβδομάδα και καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Πήγαμε λοιπόν το περασμένο Σάββατο το πρωί, με φουσκωτό του Εθνικού Θαλασσίου Πάρκου και δεν διαπιστώσαμε απολύτως τίποτα.

Την ίδια ημέρα, είδαμε μια αντίστοιχη εικόνα όπως της φωτογραφίας του επίμαχου άρθρου, σε μια άλλη περιοχή, στον Άγιο Σώστη, και μετά από επιτόπιο έλεγχο διαπιστώσαμε ότι επρόκειτο για μια λωρίδα δέκα μέτρων από φυτοπλαγκτόν, που μπορεί να δημιουργηθεί υπό συγκεκριμένες καιρικές συνθήκες και φαινόταν από μακριά σαν μια κρούστα από λύματα, ενώ δεν ήταν. Πρόκειται δε για ένα σύνηθες φαινόμενο.

Καταγγελίες για θαλάσσια ρύπανση έχουμε κάθε χρόνο, όπως και φέτος, όχι όμως περισσότερες απ’ ότι τα προηγούμενα χρόνια. Έχουμε καταγγελίες για ρύπανση κυρίως στα βόρεια και βορειοανατολικά του νησιού. Όντως, σε ελέγχους που έχουμε κάνει στο παρελθόν, έχουμε διαπιστώσει ρύπανση από βοθρολύματα, αλλά η δυσκολία είναι στο να διαπιστωθεί από ποιο σκάφος προήλθαν. Δεν είναι εύκολο να βεβαιωθεί μια καταγγελία από κάποιον λουόμενο, που λέει για παράδειγμα, ότι πέρασε ένα κόκκινο, ή κίτρινο πλοιάριο και μετά από 20 λεπτά ή μισή ώρα εμφανίστηκαν στην θάλασσα λύματα. Μια ρύπανση μπορεί να προέλθει από ένα οποιοδήποτε σκάφος που περνά εκείνη την ώρα, από ένα ιστιοφόρο, ή ένα ιδιωτικό γιοτ, ή ένα ημερόπλοιο, ακόμα και από ένα μεγαλύτερο εμπορικό πλοίο, ή και από ένα κρουαζιερόπλοιο.

Για την κατηγορία των μικρών σκαφών δεν απαιτείται τουαλέτα, για τα μεγαλύτερα σκάφη που υποχρεούνται να διαθέτουν τουαλέτα, είναι απαραίτητη η δεξαμενή και ο βιολογικός καθαρισμός, τα σκάφη αυτά πρέπει να έχουν πιστοποιημένα συστήματα από το αρμόδιο Υπουργείο και τα οποία κάθε χρόνο επιθεωρούνται και επαναπιστοποιούνται, από επιθεωρητές του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Η νομοθεσία αναφέρει, πως ένας ιδιοκτήτης μεγάλου σκάφους με βιολογικό καθαρισμό, μπορεί πηγαίνει στα ανοιχτά του πελάγους και να αδειάζει εκεί τα βιολογημένα λύματα, που στην ουσία είναι σχεδόν καθαρό νερό. Όποτε έχουμε καταγγελία με απτές αποδείξεις, ή με ενδείξεις για ρύπανση, πηγαίνουμε για αυτοψία με υπαλλήλους της υπηρεσίας Περιβάλλοντος της Περιφέρειας, παλαιότερα πηγαίναμε με υπαλλήλους του Υγειονομικού. 

Πέρυσι είχαμε μια αναφορά για ένα τουριστικό σκάφος, που είχε θέμα αξιοπλοΐας. Είχαμε ενδείξεις ότι η δεξαμενή του όπου περιείχε τα λύματα δεν λειτουργούσε σωστά, δεν λειτουργούσε σωστά το σύστημα βιολογικού καθαρισμού που διέθετε. Πήραμε λοιπόν την ευθύνη, το ρίσκο θα έλεγα, χωρίς επαρκείς αποδείξεις και υποχρεώσαμε τον ιδιοκτήτη του σκάφους να μας αποδείξει ότι λειτουργούσε σωστά η δεξαμενή του. Έπρεπε λοιπόν αυτός να ανοίξει την πλώρη του σκάφους του, ουσιαστικά να το ξηλώσει, και μετά από έντονες διενέξεις που είχαμε και απειλές για μηνύσεις, το έκανε και όντως διαπιστώσαμε ότι η δεξαμενή του ήταν ραγισμένη και έτσι ακολουθήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διοικητικές και ποινικές κυρώσεις. Αξίζει να σημειωθεί, ότι μόνο για αυτό το περιστατικό, για τον έλεγχο ενός σκάφους, μας πήρε 20 ημέρες.

Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι το έργο μας είναι τρομερά δύσκολο, αν αναλογιστεί κάποιος ότι πέρυσι ήρθαν στη Ζάκυνθο και ελλιμενίστηκαν τρεισήμισι χιλιάδες σκάφη, χωρίς να υπολογίζουμε αυτά που ελλιμενίζονται στο λιμάνι του Αγίου Νικολάου Βολιμών, ενώ αν υπολογίσουμε τα σκάφη που απλά περνάνε ανοιχτά των ακτών του νησιού, μιλάμε για πάνω από πέντε χιλιάδες τον χρόνο.

Όσο προσωπικό και να διαθέτουμε, ακόμα και επιπλέον 200 άτομα να έρθουν, δεν προλαβαίνουμε να προβούμε σε τόσους ελέγχους, όταν στη Ζάκυνθο εκτός των όσων προανέφερα, έχουμε σήμερα 200 τουριστικά σκάφη, έχουμε 400 βάρκες και 32 πόστα αλιευτικού ενδιαφέροντος και θαλασσίων δραστηριοτήτων, που οφείλουμε να ελέγχουμε. Δυστυχώς, επειδή αντιμετωπίζουμε πολλά και σοβαρά προβλήματα, αναγκαζόμαστε να τα ιεραρχήσουμε για να προλάβουμε ότι μπορούμε.

Με βάση το οργανόγραμμα του Λιμενικού σώματος, θα έπρεπε στη Ζάκυνθο να έχουμε 45 άτομα προσωπικό και έχουμε 39, τα σκάφη μας είναι σωστά συντηρημένα, άρα δεν έχουμε πρόβλημα υποστελέχωσης, ή μη επάρκειας μέσων.      

Πράγματι υπάρχει ένα ζήτημα με το λιμανάκι της Αγίας Τριάδας, καθώς πρέπει να καθαριστεί από τα φύκια που προκαλούν μια έντονη δυσοσμία. Τα παλαιότερα χρόνια, πηγαίναμε μαζί με την Κτηματική υπηρεσία που είναι και η αδειοδοτούσα υπηρεσία και καθαρίζαμε τον χώρο. Φέτος δεν το έχουμε κάνει, γιατί υπάρχουν κάποια θέματα στην Κτηματική που δεν τα γνωρίζω και δεν ξέρω τον λόγο αδυναμίας της να έρθει μαζί μας. Εγώ θέλω η λύση που θα βρω για το λιμανάκι να είναι η σωστή και η πιο σύντομη. Πρέπει να καθαρίσουμε το λιμανάκι από τα φύκια, αλλά αν πάω και το κάνω μόνος μου, χωρίς να είναι παρούσα η Κτηματική θα βρεθώ κατηγορούμενος.»


Ακούστε ολόκληρη την εκπομπή: